Modlitwa do Matki Boskiej Skępskiej na głos solowy lub chór unisono i organy (lub fortepian/ lub grupę instrumentów), 1990, 2'

Modlitwa do matki Boskiej Skępskiej

Wykonawcy: Wiesława Łukaszewska - sopran, Teresa Zawadzka - sopran, Jarosław Malanowicz - organy, Szymon Pawlicki - recytacja, Schola Cantorum Gedanensis, Jan Łukaszewski - dyrygent; 1990 Polskie Radio SA

Modlitwa do Matki Boskiej SkępskiejModlitwa do Matki Boskiej Skępskiej

Jest to krótka pieśń – modlitwa do otoczonej kultem figurki maryjnej z miejscowości Skępe w Ziemi Dobrzyńskiej. Tekst utworu to wiersz przyjaciela Panufnika – Jerzego Pietrkiewicza, poety wywodzącego się z Ziemi Dobrzyńskiej i mimo wieloletniego pobytu w Londynie, mocno związanego z tamtejszym kultem Matki Boskiej Skępskiej. Pietrkiewicz poprosił Panufnika o proste opracowanie muzyczne jego tekstu, aby powstała w ten sposób pieśń mogła zostać rozpowszechniona wśród ludzi w jego rodzinnych stronach, a dochód ze sprzedaży nut mógłby wspomóc renowację figurki Maryi.

Kompozytor spełnił prośbę swego przyjaciela w sposób dość oryginalny, tworząc nie typową pieśń, ale rodzaj krótkiego poematu słowno-muzycznego. Utwór rozpoczyna wstęp organów solo, po którym następuje recytacja wiersza – bez podkładu muzycznego, a dopiero na końcu pojawia się wspólna melodia, do słów popularnej modlitwy Aniele, stróżu mój (włączonej w nieco zmienionej wersji do wiersza Pietrkiewicza), kończąc w ten sposób dwuminutowy zaledwie utwór. Swój pomysł Panufnik tłumaczył w nocie programowej tak:

Mój dobry przyjaciel, poeta Jerzy Pietrkiewicz, zapoznał mnie ze swoim, pełnym pasji wierszem poświęconym Matce Boskiej Skępskiej, i chciał, żebym napisał do niego muzykę. Wiersz był sam w sobie tak piękny, że wydawało mi się, że moja muzyka niewiele może już dodać. Dlatego napisałem tylko muzyczną ramę do oryginalnych polskich słów, traktując je z pełnym respektem, w sposób, który, mam nadzieję, zachowuje intensywność i żarliwość wiersza.
Po śmierci kompozytora jego córka, Roxanna, opracowała napisaną przez ojca melodię na kwartet smyczkowy i obecnie Modlitwa funkcjonuje w dwóch wersjach – bardzo prostej, przeznaczonej na głos (lub chór unisono) i organy (lub fortepian albo inny akompaniament instrumentalny), napisanej przez Andrzeja Panufnika oraz w bardziej wyszukanej - na kwartet smyczkowy, autorstwa Roxanny Panufnik. 

Modlitwa do Matki Boskiej Skępskiej powstała w Wielkiej Brytanii w 1990 roku, a została wykonana po raz pierwszy podczas koncertu w Piwnicy Wandy Warskiej w Warszawie, 17 września 1990 roku, podczas pobytu kompozytora w Polsce.